09 juni 2009

LARK

LARK; RIB, RIBr, RIAku, RIE, RIV... alle disse er begrep og "ord" jeg bruker daglig i jobben. Forkortelser for for eksempel rådgivende ingeniør akustikk, rådgivende ingeniør VVS (enda en fordkortelse) og så kan dere jo prøve å gjette resten.

I dag praktiserer jeg som LARK, landskapsarkitekt. Jeg har sittet og tegnet skisser til utforming av et torg i en liten kommune som skal godkjenne forslaget og løsningen i formannskapet i kommunestyret i morgen. Så nå sitter jeg på overtid og tegner perspektiver.

Først har jeg DAKet (elektronisk tegning) opp en modell av området i ArchiCAD. Et 3D modelleringsprogram vi bruker til å tegne bygg, rom, leiligheter, spesialtegnede møbler og alt annet romlig i. Så tar jeg ut planskisser og 3D perspektiv derfra i A3 størrelse, før jeg så tegner over dem for hånd og begynner å illustrere dem. Etter at ejg har gjort meg ferdig og er sånn passe fornøyd med illustrasjoner scanner jeg den, redigerer evt litt i photoshop før jeg tekster tegningene. Først da er de klare til å sende dem fra meg.

I tillegg til dette er det laget et oppsett med mengder av feks asfalt, steinmurer, beplanting og belysning med eksempelpriser som grunnlag for et kostnadsoverslag.

Sånn er jobbhverdagen min!

Ferdig til utsending


Scannet skisse fra tegnebordet

Ingen kommentarer: