12 januar 2009

Creole

Hva gjør man når man kommer hjem fra jobb, føler seg som et slips, er syreskadet i ansiktet (ikke spør.. ) og ikke minst grusomt sulten? Jeg gidder som regel ikke dra innom matbutikken etter jobb, så da var det bare å dypdykke inn i kjøleskapet og se hva jeg fant.

I skap og skuffer fant jeg som vanlig ikke så vanvittig mye fresht, men jeg har det med å bunkre opp basisvarerhvitløk så det er da alltids noe. Summen av det som var i kjøleskapet var; h-melk og en liten fløteskvett, en rømmeboks med grønn plysj inni, squash, chilli, , cherrytomater, løk og gulerot. I frysen fant jeg noen laksestykker, en pose store tiger-reker, elg indrefillet, frossen brunost (for å lage duppe til klubb) og frosne erter. Hm... Ikke mye å ta tak i tenkte jeg. Men pasta har jeg jo alltid.. og etter litt grubling fant jeg ut at jeg skulle lage Creolsk pasta med scampi!

Resultatet ble glimrende, takket være en ekstremt vellfylt krydderhylle (2 av hvert slag minst) og oppskrifter på internett. Det ble faktisk nok saus til to middager for meg!


Ingredienser:
1/2 vanlig løk hakket i passe store biter
3 fedd/båter hvitløk (knust)
1/2 paprika delt i terningstore biter (litt å tygge i)
1/3 squash delt i terninger
5 cherrytomater hakket smått og fint
1/4 chilli finhakket
salt

grovkvernet sort pepper (nymalt i kvern)
karri
cayenne
chillipulver
frisk ingefær finhakket
2 laurbærblad
8 store scampi
h-melk og fløte
4 bunter tagliatelle pasta


Lista over ingredienser ble lang, og jeg manglet faktisk selleristang, men det var veldig enkelt å lage. Og slik gjorde jeg:

Jeg hakket løk og paprika i passe tyggestore biter, finhakket chilli og hvitløk, og skar opp squash i terninger. Dette begynte jeg å frese i en kasserolle, men jeg holdt igjen halvparten av squashterningene. I mens helte jeg opp vann til pastaen for å starte å koke, og la ut scampiene på en ajsett for å tine forsiktig i microen. Da grønnsakene var ferdig frest begynte jeg å ta i krydder og også spedde på med melk og fløte til en passende væskemengde til saus (ca 2 dl). Prøvde meg litt fram med krydder til jeg fikk en passe sterk krydret saus. Mest cayenne:)

Mens sausen putret og pastaen kokte skrellet jeg scampiene og la disse i en varm stekepanne med olje og grillet dem på begge sider, sammen med dem grillet jeg også den siste halvparten av squash terningene. Mens scampi og squash grilles ferdig la jeg opp pasta på tallerkenen, helte saus over og så til slutt drysset jeg grillet scampi og squash på toppen. Tid ca 15. minutt.

Resultat: nam!

1 kommentar:

Anonym sa...

looks good!